2021. február 16-án, pénteken délben adta át az Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék közössége, a kötet szerkesztői és szerzői, szegedi, magyarországi egyetemeken dolgozó és külföldi kollégák, valamint hallgatók jelenlétében a 70 éves Kürtösi Katalin professzor számára a tiszteletére készített tanulmánykötetet.
Az SZTE Bölcsészkarának dékánja, Dr. Gyenge Zoltán, valamint a doktori iskola nevében megszólaló Dr. Szőnyi György Endre mellett Fogarasi György, a tanszék mostani vezetője és Fried István, volt tanszékvezető osztották meg gondolataikat, emlékeiket az ünnepelt tudományos és tanári pályája, személye kapcsán. Jászay Tamás az Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék keretein belül működő színháztudományi képzés múltjáról és jelenéről beszélt: mindkettő sokat köszönhet Kürtösi Katalin kezdeményezéseinek, szervező tevékenységének, oktatói munkájának.
Ezután Kérchy Vera „adta át” és mutatta be az Irodalom/elmélet és Színház/történet című blokkokat tartalmazó virtuális kötetet. Az ünnepi megszólalásokat Tóth Ákos zárta, aki a szegedi Tiszatáj folyóirat februári számában megjelent, Kürtösi Katalin vendégszekesztésében készült Margaret Atwood írásművészetéről szóló összeállítást ajánlotta a jelenlévők figyelmébe. A hozzászólások után Kürtösi Katalin kapott szót, aki nemcsak köszöntötte az ünneplésére egybegyűlteket, de kitért egyetemi és kutatói pályája fontos céljaira és elért eredményeire is.
A rendhagyó születésnapi könyvbemutatót még emlékezetesebbé tette, hogy Kelemen Zoltán, az Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék docense gitárkísérettel adta elő Leonard Cohen The Gypsy’s Wife című dalát.
A Szövegek között 23. kötete a Szóköz honlapján, az alábbi linkre kattintva érhető el: http://www.complit.u-szeged.hu/szokoz/szovegek/szovegek-kozott-23-2/
A tartalom:
Impresszum
Fried István: Kürtösi Katalin köszöntése
Irodalom, elmélet
Martonyi Éva: Mythes du monde – À propos de L’Odyssée de Pénélope de Margaret Atwood et de Paix en Ithaques de Sándor Márai
Kérchy Anna: Taktilis tekintet Margaret Atwood A szolgálólány meséje című regényében
Fried István: Márai Sándor egy „kanadai” leányfigurája (Áldozó Judit múltja és regényhősnői szerepe)
Tóth Ákos: Kövek vagy könyvek. „Egy mondat feltörése”
Kelemen Zoltán: A Papa nem hagy el, Nicky! Lírai és epikai formák hagyományozódása a populáris kultúrában
Fogarasi György: “Versions” of Literature and the Ghostly Futurity of Reading
Kérchy Vera: Teátrális keretezés és performatív határsértés Az éhezők viadalában
Simonffy Zsuzsa: Mobilité, l’apogée de l’identité? À la recherche des outils d’analyse
Színház, történet
Fabiny Tibor: The Acts of Conversion and Forgiveness in Shakespeare’s Last Plays
Wenner Éva: Carlo Goldoni, A kávéház
Thomas Bremer: Ein Sonderfall der Theatergeschichte das Immigrantentheater in Argentinien, 1880-1910
Kurdi Mária: Metadrámai stratégiák és effektusok a 20. századi ír színházban
Walter Moser: Cultural Appropriation, bis: White Critics, Stay Away from Yolanda Bonnell’s Bug!
Jászay Tamás: „Amphitryon vagyok, a nevem után kettősponttal”. Egy kortárs Amphitryon-olvasat nyomában
Fritz Gergely: Színpad-e a képernyő? Definíciós kísérletek az online színházról
Pál József: Giorgio Pressburger a Szegedi Egyetemen
Kovács Ágnes: A Dóm téri látványvilág formálói. Varga Mátyás, Csikós Attila
Kovács Ágnes: Kürtösi Katalinról
A borítót tanszékünk hallgatója, Buschné Káldy Sára készítette.